Isnin, 5 Mei 2014

TUTORIAL CWM/TWRP LENOVO A880 & S930 MENGGUNAKAN MOBILEUNCLE.

Apa itu ClockworkMod Recovery?

Secara ringkasnya, CWM adalah recovery mode yg sudah diubahsuai dengan berbagai fungsi tambahan seperti  backup/restore,install dan lain-lain fungsi yg tidak ada pd recovery mode standard. Secara umum, antara fungsi yang paling banyak digunakan adalah:

Install Custom Rom/Update.zip

Anda tak perlu menggunakan flash tool di dlm komputer cukup dengan CWM anda boleh flash apa shj update menggunakan CWM. Caranya cukup mudah copy shj file zip tersebut dan anda sudah boleh install apa2 update termasuk custom rom menggunakan CWM

Nandroid Backup & Restore

Sesuai dengan namanya nandroid backup & restore maka tujuannya adalah untuk backup & restore sistem peranti anda, Contohnya:

Anda memakai ROM “A” yang memiliki 10 apps yang diinstall  dan memakai link2sd. kemudian anda backup dengan CWM recovery. Apabila proses restore dibuat, peranti anda akan sama seperti saat sebelum membackup ROM “A”,  yang memiliki 10 apps dan memakai link2sd berfungsi yg dengan baik. Ini  sangat membantu apabila anda seseorg yng kerap upgrade firmware/rom yg berbeza dan  ketika anda ingin kembali ke ROM yng anda inginkan, anda hny perlu lakukan restore  menggunakan CWM tanpa perlu flash berulang kali dan install aplikasi yng sama berkali-kali.


Download Recovery Image S930
CWM
TWRP


Download Recovery Image A880
CWM       

Download 'Mobile Uncle Tools' di Play Store

[Image: 5n4s.jpg]

Proses:
  1. copy file Recovery.img  yng didownload td dan pindahkan ke SD card
  2. Instal Aplikasi Mobileuncle Tool.apk 
  3. Buka Aplikasi Mobileuncle Tool (seperti gambar diatas) dan ikuti langkah berikut:- Klik di tulisan Recovery Update- Klik Recovery Image, pilih file Recovery.img yang disimpan didlm sdcard tadi- kemudian muncul menu "ARE YOU SURE FLASH RECOVERY?", klik OK- muncul lagi menu " INTO RECOVERY?", klik YES dan android anda akan REBOOT dan masuk ke menu CWM/TWRP. Selesai.
  4.  
     
 ClockworkMod atau singkatannya CWM

Cara operasi CWM:
  1. Butang Volume + / – untuk navigasi naik turun.
  2. Butang Power yang di atas, sebagai ENTER.



Cara Backup Dan Restore ROM Android Dengan CWM Recovery :

 A. Backup

Pastikan bateri Android anda penuh atau sekurang-kurangnya 50%. Pastikan SD Card anda, memiliki kapasiti yang mencukupi untuk melakukan backup. Ukuran ROM tidak sama, tapi rata-rata ukurannya lebih kurang 300MB.

Jadi pastikankan SD Card anda mampu menyimpan saiz file backup, cara untuk masuk ke mode CWM berlainan antara peranti-peranti android jadi sila pastikan cara untuk masuk ke mode CWM anda. Apabila sudah masuk ke CWM pilih backup and restore kemudian pilih backup dan tunggu sehingga prosesnya selesai.

Apabila proses backup sudah selesai sila reboot Android anda dengan memilih reboot system now dan lihat pada SD Card apakah sudah ada file backup tadi, biasanya di SD Card/clockworkmod/backup/(biasanya folder dibuat dengan tarikh anda melakukan backup). Jangan pernah pindahkan folder atau file tersebut, biarkan saja pada tempat asalnya. Anda boleh juga Copy ke PC/Laptop anda untuk lebih selamat.

B. Restore

Proses Restore sangat mudah, masuk ke CWM lagi, kemudian pilih backup and restore, pilih restore, dan restore yang ada di folder dengan nama tarikh backup tadi. Anda hanya perlu pilih dan proses Restore selesai.

11 ulasan:

  1. Yer kena extract kemudia copy file 'recovery.img' ke dlm sd kad...

    BalasPadam
  2. Salam , bro harap dpt tlg sy , klau rom bukan ROW boleh flash cwm ni ke ? Sy pkai s930 tkut bootloop sbb sy xde laptop nk flash :(

    BalasPadam
  3. Wslm, boleh tiada masalah, sbb sy sendiri pakai rom cn...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih bro , kwn dah berjaya pkai TWRP . Tapi nak bekup utk s930 android 4.2 susah sy xfhm sgt ..

      Padam
    2. bro boleh rujuk post yng sy buat tentang itu...

      Padam
  4. Terima kasih sgt2 . lepas sy dah flash cwm ni boleh ke sy pkai tweaks ? Utk flash ? Lg 1 mane yg bgus cwm atau TWRP ?

    BalasPadam
  5. Nak flash twrp pakai mobile uncle ni kene root dulu ke ?

    BalasPadam