Sabtu, 29 Mac 2014

TOTURIAL ROOT ANDROID MENGGUNAKAN SOFTWARE VROOT.

Pertama sekali sy akn terangkan apa itu VROOT. VROOT ialah sebuah aplikasi Windows yang boleh digunakan untuk tujuan root pada peranti android semudah satu klik shj. Langkah-langkahnya:

Langkah pertama: Anda perlu membuka fungsi 'USB debugging' pd peranti android anda. Caranya pergi ke Settings>Developer option>USB debugging>tandakan untuk membuka fungsinya.



USB Debugging on Samsung

Nota: Sesetengah peranti android 'Developer options" telah disorok dan cara untuk masuk ke Developer options ialah dengan pergi ke Settings>About Phone>Built Number (Tekan 5-8 kali)

Langkah kedua: Download aplikasi VROOT dan install ke dalam komputer anda. (terdapat juga versi English)

Langkah ketiga: Selepas selesai install buka aplikasi itu.

 RootMaster Setup

Langkah keempat:Selepas aplikasi dibuka sambungkan peranti android anda kepada komputer.

vRoot Launched


Langkah Kelima: Setelah peranti disambungkn kpd komputer VROOT akan mengesan peranti anda secara automatik.

 Galaxy Grand Added to vRoot


Langkah Keenam: Anda hanya perlu klik pada butang 'ROOT' untuk memulakan proses root.

 Start Root on vRoot


Langkah Ketujuh: Peranti anda akan di "reboot" secara automatik dan sejenis aplikasi yng dikenali sbg "Superuser" akan dipasang secara automatik  kedalam peranti anda. Selepas selesai telingkap seperti dibawah akan keluar.

Galaxy Grand Rooted with vRoot


Langkah Kelapan: Untuk memastikan peranti anda sudah diroot anda perlu lihat pada Application Menu, Jika aplikasi 'Superuser' ada bermakna peranti anda sudah berjaya diroot.

 vRoot-SuperSU-installed

Pilihan: Anda juga boleh memeriksa samada peranti anda sudah diroot atau tidak dengan menggunakan aplikasi 'Root Checker' yng boleh didapati didalam Google Play/Store.

Sebenarnya ada satu lagi cara root yng sgt mudah tanpa menggunakan PC/LAPTOP tp hny menggunakan Aplikasi android shj. Aplikasi itu dikenali sebagai Framaroot tapi bukan semua peranti android yang boleh diroot menggunakan Framaroot...Jika ada kesempatan sy akan buat toturial menggunakan Framaroot Insha Allah. Sekian untuk kali ini salam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan